Претражи овај блог

Teze i paradoksi 2:




            Paradoks o nemogućnosti prelaska ulice: deo II
             Teza o populacionim limbusima čovečanstva (PLČ)
                                                                                
Mislim da je to u vezi paradoksa o nemogućnosti prelaska ulice (v. prethodni člank) uglavnom jasno i da ne bi trebalo da bude većih problema u njegovoj aprehenziji.                  
         E, ali tu sad ide ono što je u svemu tome i najvažnije.
      Sam po sebi izloženi paradoks ne bi imao veću vrednost ukoliko izvedeni zaključci ne bi otvorili put daljim znanstvenim uvidima a koji opet stoje u najdubljoj vezi sa tezom nagoveštenom samom Uvodu, a ovde nazvanom Tezom o populacionim limbusima čovečanstva (PLĆ). Budući da je ta teza mahom zasnovana na dedukciji ona bi s punim pravom mogla biti nazvana i teoremom. 
         U Uvodu je, ako se dobro sećam bilo nagovešteno da je ASINHRONICITET ISTORIJE i CRVENI UZMAK CIVILIZACIJSKOG PROGRESA direktno povezan sa atomičnošću (monadičnošću) paralelnih ljudskih svetova - čije je mesto, u odnosu na ostale svetove samo relativno te da je i komunikacija među njima ne samo relativna nego često potpuno VIRTUELNA. Viđeni iz socio-biološke i antropološke perspektive - gde se pod pojmom komunikacije pre svega podrazumeva razmena genetskih informacija – ti svetovi su nazvani POPULACIONIM LIMBUSIMA (PL). 
         Iako termin limbus (lat. ivica, granica) nije najsrećnije izabran[1] ipak – da se tako poetski izrazim - ako ne kao zdrava noga može da posluži kao drvena štaka. U starijoj literaturi popularan je bio Lajbnicov termin monada, a savremenoj, fancy-terminologiji više bi odgovarao pojam paralelni svet  imajući pri tom na umu pre svega Hju Everita i Dejvida Luisa. Ponekad mi se čini da bi i relativistički shvaćen termin referencijalni okvir bio sasvim dovoljan jer sa PLČ deli neke bitne karakteristike, pri čemu – još jednom da naglasim – treba apstrahovati sve filozofske, modalne, matematičke, fizičke, kosmološke i patološke implikacije ovih teorija i zadržati se samo na socio-kulturnim činjenicama.   
            I to je to.               
Dakle, izuzev opštih, uopštenih i izopštenih Plesnerovih razmatranja u stručnoj i antropološkoj literaturi o PLČ-a nije mnogo pisano. S druge strane, u ’lepoj literaturi’ što bi se reklo, mnoga literarna dela (posebno Viktorijanske epohe) posvećena su toj nesretnoj temi: Kraljevi Žila Lametra, Molnarov Labud, Robertsonova Kasta, Hardijeva Tesa iz porodice D’Urberville, samo su neki od primera koji zorno ilustruju ključne odlike PLČ-a. Kao osnovne karakteristike PLČ-a ovde će međutim biti naveden samo manji broj, i to onih osnovnih: pluralizam, kompleksnost, homogenost, specijalizovanost, izolovanost i inercija.

Razmotrimo u nastavku svaku od navedenih karakteristika posebno:

1)      Pluralizam. Ukazuje na to da vitalna baza oko koje se integriše potencijalni PLČ nije niti jedinstvana niti predvidljiva i može se formirati na raznoraznim realnim, racionalnim, objektivnim, iracionalnim, irealnim, virtuelnim, fiktivnim, spekulativnim, tribalnim, analnim, oralnim, dnevnim ili noćnim osnovama[2]: ideološkim, biološkim, psihološkim, fizološkim, fiziognomskim, patološkim, itd., pa čak i na raznoraznim zajebancijama, kao što su fan-klubovi, muzička, kafanska, folklorna i ostala dokoličarska društva, pa onda običaji kao petak-bar, nedeljni ručak, šah u parku i sl. Socijalne i ekonomske osnove - o kojima je ponajviše pisano – čine samo mali deo integrativnih kapaciteta PLČ-a.    

2)     Kompleksnost. Unutar svakog limbusa postoje i drugi limbusi, a unutar ovih drugi i treći, unutar trećih četvrti, itd, itd., i to tako da se granice obuhvaćenih limbusa ne poklapaju striktno sa granicama limbusa kojima su oni prvi obuhvaćeni, dakle obrnuto od, na primer, organizama koji shodno nivoima striktno i potpuno obuhvataju organske sisteme, organski sistemi - organe, organi - ćelije, ćelije - mitohondrije, mitohondrije - proteine, i td, itd. U tom smislu PLČ nisu ni striktni matematički skupovi i pod-skupovi, a niti biološki ili hemijski nivoi i podnivoi koji imaju zajedničku funkciju, niti izolovani, formalni i potencijalni svetovi Lajbnica, Dejvida Luisa ili Hju Everita, već su naprotiv žive i spontane organizacije koje imaju svrhu svaka za sebe ali i sve zajedno. Na taj način PLČ stvaraju kompleksnu mrežu (matriks) međusobnih HORiZONTALNiH ali i VERTiKALNiH sinergičkih interakcija koje su funkcionalno i organizacijono predvidljive samo po principu velikih podataka (Big Data).

3)     Homogenost. UNUTAR SOPSTVENiH GRANICA PLČ je HOMOGEN, što znači da su granice limbusa određene okvirom unutar koga se dati životni uslovi osećaju kao identični. I samo ta vremensko-prostorna granica (u Plesnerovom smislu) definiše subjektivitet unutar nje. U prostornom (s) smislu granica je RELATIVNA, što znači da može da obuhvati od ekstremno malih do ekstremno velikih područja, od sobe i malih stambenih jedinica, do naselja, gradova, čitavih regija i kontinenata. U vemenskom (t) smislu, međutim, granica je apsolutna, što znači da u okvirima referantnog limbusa vlada identično vreme tj. neka vrsta PSIHOLOšKOG UKAZNOG VREMENA. Granica limbusa u prostoru se pojavljuje tek na onom mestu na kome prostorno (s) udaljavanje počine da uslovljava i pomeranje vremena (t), tj. na onom mestu na kome prestaje ukazno vreme a otpočinje sPontANo i TEkuće, ISTtorijsko vreme: napred ka razvijenijim ili nazad ka zaostalijim socio-ekonomskim „snagama i odnosima“. U svakoj od tih istorijskih granica nalaze se mnogobrojni i novi PLČ, izolovani u svojoj vremenskoj, prostornoj, relativinoj i pluralističkoj specijalizovanosti.    

4)      Specijalizovanost. Prilagođavanje socio-kulturnoj i psiho-fizičkoj sredini putem društveng odbira i aktivnog (vaspitno-obrazovnog, običajnog, ekonomskog, socijalnog, duhovnog), u svakom slučaju LaMARKiSTiČKOG USMERAVANjA EVOLUCIJE IZNUTRiCA[3]. U daljem smislu to znači i usmereno prilagođavanje na sistem prilagođavanja (kulturu i civilizaciju uopšte) koje je isključivo delotvorno unutar jednog konkretnog PLČ i predstavlja izvesnu vrstu nevidljivog, društveno-nesvesnog i neosvešćenog GENETSKOG INŽINJERINGA, podržavajući tako jaku tezu SOCIO-BIOLOGIJE (Edvard Vilson, Džej Guld, J.P.Skot). Svaka pojava inkopatibilna pojmu tipičnom za dati okvir PLČ može se smatrati sučajem, a sam egzemplar kao MUTANT (u bilo kom smislu), IZROD, DIJABOLID ili nešto tome sl., što svaka srećna i visoko specijalizovana sredina svojom INERCIJOM mora da nadvlada, asimilira, integriše, homogenizuje ili da odbaci (alijenira) kao strano telo.

5)       Inercija iskustva (svjetonazora): Ova karakteristika ogleda se pre svega u vitalnoj hegelijanskoj težnji ka uopštavanju iskustva istorije svakog od pojedinačnih PLČ-a, sve do univerzalne intuicije (ustvari ILUZIJE) o IDENTIČNOSTI SLIKE SVETA kao i o IDENTIČNOJ ISTORIJI  EKUMENE. Na taj način planetarno iskustvo života raskriva se kao:
i)   generalizacija subjektivnog iskustva konkretnog limbusa za koji je 
ii)  postojanje alternative a priori isključeno pomenutom živototvornom
           specijalizacijom (4).
           
Tako se iskustvo svakog pojedinog PLČ-a, u Kantovom transcedentalnom smislu, ne može zamisliti drugačije nego kao NUŽNO i OPŠTE, iz čega opet sledi zaključak da na kraju celokupna populacija čovečanstva veruje da živi u ISTOM SVETU i na ISTOJ PLANETI, što je opet samo relativno istinito. U tom smislu – kao što je nagovešteno – PLČ ipak deli neke od karakteristika Everitovih  mnogostrukuh, Luisovih mogućih i Lajbnicovih paralelnih svetova. 

6)      Izolovanost: život PLČ-a GENETSKI JE IZOLOVAN. Uočena tendencija ka evolutivnoj specijalizaciji (4), osnažena k tome tezom inercije (5), direktno vodi konačnoj posledici, tj genetskoj specijalizovanosti i izolovanosti. Uzme li kao paradigmatični slučaj PLČ-a fenomen kolokvijalno poznat pod imenom KASTE (sa originalno finom stratifikacijom Jati[4]), čiji se vitalitet meri tri milenijumskim opstankom a funkcionalitet trivijalnošću genetske specijalizacije nije teško zaključiti da..................................................................................................................................
………… a što će biti objašnjeno i ilustrovano u sledećoj metodskoj jedinici pod nazivom Semenologija ružnoće ili lamarkizam iznutrica ………………................
 
                      [U nastavku i do kraja tekst je oštećen i nečitljiv; prim prir.][5]




[1]  U katoličkoj crkvenoj teologiji limbus predstavlja ideju o zagrobnom svetu umrlih u grehu koji nisu poslati ni u raj ni u pakao već preživljavaju negde na ivici u nemogućnosti da pređu na bilo koju od dve strane. Na sličan način PLČ podrzumeva pre svega „zaglavljenost“ i „osuđenost“ na samo jedan od mogućih svetova.
[2]   Bejkon, na primer, razlikuje tri osnovna izvora formiranja fikcija i njihovog idealizovanja: speci, tribi i fori. 
[3]   v.  metodska jedinica pod naslovom  Semenologija ružnoće ili lamarkizam iznutrica [tek treba da bude objavljena; prim.prir]. 
[4]   U Indiji je početkom XVIII veka registrovano preko 3000 kasti i podkasti. I poled velikog napora da one budu ukinute sve one postoje i danas..
[5]   Rukopis ovog dokumenta pronađen je u leto 2005 u podrumu u zgrade u ulici Amohostu 12, u gradu Rodosu na istoimenom ostrvu [prim. prir].

Нема коментара:

Постави коментар

Beogradski blues: razgovor sa ChatGPT-jem 3.5

      Beogradski blues Dok savska kafa u šoljici drhti, i Dor ć ol za kaldrmom cvili Ulični svirač svira blues,  Za zaljubljene snove i proh...