Uvodna reč
Ponekad mi se čini da nema onoga ko se
mučen kiselinom u stomaku, umoboljom, embolijom, ili prosto insomnijom (čekajući
san ili samo jutro), ili možda ništa od svega toga, ali u svakom slučaju ne
verujem da postoji iko ko se u izvesnim - da kažem "situacijama" - nije
zagledao u duboko crno ništa iznad glave i one jedvavidljive svetlucave rupice
tako fino izbušene u mraku nebeskog svoda pitajući se... itd., itd.
E sad: te takozvane "zvezde",
"magline", "planete", „usijane lopte gasa“ i ostale ne-znam-kakve
nebeske objekte mi zaista vidimo - tu se SVI slažemo. Opažamo teleskopima,
njihova svetlost doista ostavlja trag na fotografskoj ploči i našoj retini, i
to je stvarno tako, dakle nije reč o optičkoj varki, varijacijama svetlosnih
frekvenci, vremensko-prostornom zakrivljenju, iluziji ili sl. Pa ipak, u vremenskom
trenutku t´ (sadašnjem) dok ih posmatramo, mnoge od njih već milionima godina
ne postoje a do nas dopire samo njihov jošuvekpostojeći zapis, svetlosni ili
radiofonski trag, EPITAF takoreći. A to dakle znači da MI
– koji sebe držimo za meru SADAŠNJOSTI[1] –
"komuniciramo", dakle, samo sa njihovom dalekom PROŠLOŠĆU,
– koji sebe držimo za meru SADAŠNJOSTI[1] –
"komuniciramo", dakle, samo sa njihovom dalekom PROŠLOŠĆU,
ustvari – za nas – nekom vrstom FIKTIVNE, ili virtuelne
REALNOSTI. One i mi, dakle, ne postojimo u istoj realnosti, tj. naše realnosti
su ASINHRONE. (Naravno, već iz same činjenice asinhroniteta
slede brojne implikacije, a astro-fizičari, filozofi, fenomenolozi - da ne
pominjemo Kanta - transcedentalni i racionalni kosmolozi[2],
socio-patolozi pa čak i socio-psiholozi - kasni Jung npr. - odatle bi sigurno izveli
mnogi dalekosežan zaključak, ali "mi" ćemo se za "naše"
potrebe zadržati na ovoj tački koja je za sada izgleda sasvim zadovoljavajuća.)
I to je
nadam se OK.
Sasvim OK.
Dakle, na isti način – zadigne li se bar malo
iskustvo istorije, da se izrazim patetično – posmatrač iz POPULACIONOG LIMBUSA[3]
tzv. „prvog sveta“ određene istorijske epohe (Atine ili Rima u doba antičke
klasike, Bagdada iz 7.veka, renesansne Firence, Pariza iz doba fin de siecle-a, današnjeg NY, LA ili
Tokija), nazovimo ga PRIMAR-LIMBUSOM, okružen je globalnim SEKUNDARNIM LIMBUSIMA
zaostalijih svetova-kultura udaljenih od enklave pomenutog PRIMAR-LIMBUSA
srazmerno civilizacijskom pomaku svakog od tih svetova-kultura. I svaki
kilometar izvan granica bilo kog LIMBUSA u prostor (s), istovremeno predstavlja
i pokret u vremenu (t): desetinama ili čak stotinama godina u prošlost ili
budućnost. Ta vremensko-prostorna relativnost (s jedne strane) i atomičnost ili monadičnost (s druge strane) osnovne su
karakteristike svakog populacionog limbusa, što za posledicu između ostalog ima
i to da je komunikacija među njima suštinski VIRTUELNA[4],
i u odnosu na njihove realnosti pojedinačno FIKTIVNA, odakle opet slede itd.,
itd[5]
Očigledno je da našem već pomenutom posmatraču mora izgledati da sa svakim novim civilizacijskim pomakom realiteta njegovog "sopstvenog" limbusa, svi ostali limbusi se sve više udaljavaju od njega, rasprskavaju se radijalno u potpuno hablovskom CRVENOM UZMAKU CIVILIZACIJE, gubeći se sve brže ka mraku ISTORIJSKOG ZABORAVA.
Očigledno je da našem već pomenutom posmatraču mora izgledati da sa svakim novim civilizacijskim pomakom realiteta njegovog "sopstvenog" limbusa, svi ostali limbusi se sve više udaljavaju od njega, rasprskavaju se radijalno u potpuno hablovskom CRVENOM UZMAKU CIVILIZACIJE, gubeći se sve brže ka mraku ISTORIJSKOG ZABORAVA.
I to
je tako.
Primer br.1: ASINHRONICITET ISTORIJE
Naime, 2/3 današnje svetske populacije
čini još uvek agrarno stanovništvo od čega su samo 1/5. dostupna sva
tehničko-tehnološka dostignuća karakteristična za tzv. „prvi svet“ početka XXI
veka. Preostale 4/5. (uglavnom od one prve 2/3. čovečanstva) žive
"ispod" tog dostignutog civilizacijsko-istorijskog aktualiteta, a od
toga opet najmanje jedna polovina bavi se agrikulturom na predcivilizacijskom
pa čak i na neolitskom nivou privređivanja: veliki delovi Azije, Afrike, delovi
Latinske Amerike, Australije i Okeanije. Recimo samo to da su danas u
najmnogoljudnijim zemljama sveta, Kini, Indiji Egiptu i sl., još uvek u
najširoj upotrebi sredstva za proizvodnju identična onima koja su pronađena u
iskopinama preistorijskih lokaliteta Mohendžo-Daro i Arapaha u donjem Indu,
Hierakonpolisu u gornjem Nilu, itd., datirane starosti između 3500 i 5000 g.
pre Hr.: identični žrvnji, seoska kola sa punim drvenim točkovima, vile,
mlatilice za žito, čamci i sl. (Pet milijardi ljudi na Zemlji živi siromašnije
od Srbije koja je sa 119. mestom, uz BiH, Makedoniju i Albaniju, na poslednjem
mestu u Evropi po bruto nacionalnom dohodku, a taj broj se svake godine POVEĆAVA
za 80 miliona.
A to znači šta?
To znači da danas najmanje pet milijardi stanovnika planete Zemlje – paradoksalno
- živi uistinskoj TRANS-ISTORIJSKOJ PROŠLOSTI, između cca 5000.g. pre i cca 500.g.
posle nove ere, iako neupućenom posmatraču mogu izgledati KAO DA su savremenici
današnjeg doba samo zato što je moguće fizički doputovati do njih. Uistinu, to
je samo neka vrsta FIKTIVNE SAVREMENOSTI, odn. FIZIČKA OBMANA ili ILUZIJA
SAVREMENOSTI koja bi se zaista mogla nazvati i "virtuelnom", na isti
način kao što su već pomenute udaljene zvezde samo fiktivno (virtuelno)
istovremene (sinhrone) sa posmatračem na Zemlji i njegovim "sada". To jest samo neka vrsta totalne i opipljive
fatamorgane objašnjive isključivo
fenomenologijom radioskopa i teleskopa; jer za POVJEST, koja je Čoveku stvarnija od stvarnosti same,
najveći deo čovečanstva samo su ŽIVI FOSILI,
HODAJUĆA
PROŠLOST, ili,
FANTOMI ISTORIJE.
A TO SMO – nažalost, u ovom našem
balkanskom grobu sveta – SADA MI!
Dobrodošli
u mrak Prošlosti.
[1] Ako ne i čitave stvarnosti na čemu bi verovatno
insistirao, recimo, grčki filozof Protagora. Za onu manje radikalnu iako snažnu tezu o
indeksičnosti ekspresije „SADA“ vidieti npr. A. Grünbaum (1967).
[3] Vidi sekciju Teze i paradoksi (tek treba da bude napisano; prim.aut.) U daljem tekstu definicija pojma Populacionog Limbusa
(PL) biće izvedena samo deskriptivno. Neka ovde bude pomenuto samo to da su
neke od osnovnih karakteristike PL-a sledeće:
(1) izolovanost (vremensko-prostorna, psihološka), (2) homogenost, i (3) inercija.
Premda PL ima značajnih sličnosti sa mendelovskom grupom, ne može se svesti na
nju.
[4] Videti metodsku jedinicu Sociopatio Viridis, a posebno Ogledalo Limba (tek treba da bude napisano; prim.aut.)
[5] Problemi populacija emigranata i stranih
radnika u Zap.Evropi i USA u komunikaciji sa domaćim stanovništvom
ukazuju upravo na tu činjenicu. To me je jednom prilikom u razgovoru sa
prijateljem navelo
na trag čuvenog paradoksa nalik onom Zenonovom paradoksu o "Ahilu i kornjači" a koji sam kasnije nazvao Paradoks o nemogućnosti prelaska ulice.
(v. Teze i paradoksi; tek treba da bude napisano; prim.aut).
Kad će nastavak? Hoće li objave ići redovno?
ОдговориИзбришиNastojaću da objavljujem jednom sedmično, petkom ili ponedeljkom, recimo. Pošto će objave biti različitog obima, ukoliko su kraće, možda i dve.
Избриши