Gnosticizam, agnosticizam i radikalni skepticizam
A evo najzad i posta u vezi jedne
aktuelne teme, što inače nije moj običaj.
Reč je, naime, o agnosticizmu, gnosticizmu i
njegovoj savremenoj travestiji neo-gnosticizmu, a povod je veliki crni oblak
koji se ovih dana nadvio nad sve nas i zove se pandemija Covid-19.
Da krenemo od početka.
U osvitu Hrišćanstva, koliko je poznato, gnostici
su se uglavnom bavili pitanjima vere. Pa zatim hermetičkim učenjima i tajnim religijskim znanjima
nedostupnim običnim ljudima, učenjima o zlim demonima koji
drže ljude zatvorene u neznanju i okovima materjalnog tela, o mogućnostima individualnog
spasenja, domenima religijskog individualizma i sl. Sebe su doživljavali kao ljude “kojima je Gospod dao pamet da misle, a ne
samo da slepo veruju“ (Plotin) kao što to radi većina,
ponašajući se kao ljudsko stado.
Današnji neo–gnostici su svoju
kompetenciju sa verskih i religijskih domena proširili na svetovna pitanja
politike, poetike, nauke, ekonomije, medicine, arheologije, antropologije, astronomije, biznisa. Jednom rečju uglavnom svega.
Tako npr. neo-gnostici znaju da Čovek nije nastao evolucijom već da je na Zemlju
došao sa udaljene planete Nibiru, da su vanzemaljci odavno posećivali Zemlju i
još uvek su tu, a da je Čovek odavno na Marsu, da je planeta Zemlja ravna, da su Darvin i Ajnštajn bili prevaranti
i maipulatori, a Šekspir nije ni postojao, itd., itd.
Domeni gnoze su se, istina, proširili ali su bazični principi ostali isti:
tajna znanja, vera u zle demone i duše (svetska vlada u senci) koji drže ljude
zatvorene u neznanju i ropstvu, iluzija o slobodi (demokratija je samo sredstvo
novog porobljavanja duša i totalitarizma). I ponovo se individualno spasenje nudi
kao jedini izbor a put je religiozni individualizam. I naravno, sebe opet doživljavaju
kao ljude “kojima je Gospod dao pamet da misle, a ne samo
da slepo veruju“, a ostali su zavedeno stado.
Ista priča, 20 vekova kasnije.
Zašto ovo pričam?
Zato što danas kada se svet suočava sa problemima pandemije Covid-19, tu se neizbežno
upliće i neo-gnosticizam a sa njim i Corona-dilema: agnosticizam ili gnosticizam,
istina ili laž. Neo-gnostici, kao i obično, raspolažu tajnim znanjima, podacima
i uvidima nedostupnim većini smrtnika. A argumenti? Njihov argument je tipično sastavljen od
nekoliko teza koje obično idu zajedno (jaka varijanta) a ređe, ustvari mnogo
ređe, pojedinačno (slaba varijanta).
U nastavku, neo-gnostički
argumet će biti razložen na pojedinačne teze a zatim ću teze kratko
prokomentarisati:
Neo-gnostički argument
I teza: Covid19 je podjednako opasan koliko i najobicniji virus influence (dosad je
umrlo oko 27.000 ljudi
od Covid-19, a svake godine od umre oko 650.000)
II teza: Covid19 je pušten u svet sa namerom da ”odradi” neki unapred projektovan
posao (napravljen u lab u GB, izbačen u vreme vojne olimpijade u Kini, u
doba Brexita, vojnih vežbi na
Ruskoj granici, povodom Agende ID2020 i
sl.)
III teza: U pitanju je koordinirana akcija svetskih centra moći sa lokalnim
centrima
moći za podržavanje masovne iluzije: po sistemu bajke “Carevo novo
odelo”.
IV teza: Mi živimo u matriksu totalitarizma koji
za nas kreiraju svetski centri
moći.
Komentar
Nekonzistentnost br 1: Teza I, i teza II su u konfliktu. Ne može se ”napraviti
posao” ako je u pitanju
obična influenca a ako “pravi posao” nije obična
prehlada. Na
kraju zašto bi se običan grip i prehlada pravila u laboratoriji
ako je već tu?
Nekonzistentnost br 2: Teza II, i teza III su u konfliktu. Čemu skupa i nesigurna
globalno-koordinsana akcija kada je tu virus koji radi? Ili, čemu drmati
globalnu šerpu ako je talase moguće napraviti
i sa jednim kamenom
bačenim u tu šerpu?
Neintuitivnost br 1: Kako objasniti kolaps zdravstvenih sistema mnogih
zemalja,
otvorene bolnice-kampove, masovne grobnice, vojsku, razičite strategije?
Odgovor neo-gnostika: Matriks!
Mi živimo u matriksu.
Nekonzistentnost br 3: Teze I - III su u konfliktu sa tezom IV. Argumet
radikalnog
skepticizma otporan je na metke: po definiciji matriksa znanje o tome da li
živimo u matriksu ili ne, nedostupno je. Ko je onda taj ko to može da zna
da
li je u matriksu ili ne?
Nekonzistentnost br 4: Ako je istina kao evidencija nedostupna jedini preostali
kriterijum
istine je koherentnost.
Teze I – IV su nekoherentne,
dake, ne mogu biti kriterijum istine.
Očigledno je da neo-gnostički
argument ne deluje ni koherentno niti konzistentno. Štaviše, nije teško
shvatiti da je premisa neo-gnostičkog argumenta (o raspolaganju znanjem o manipulisanju
informacijama matriksa) kontradiktorna, što se manifestuje njenom neintuitivnoscu, cirkularnošču
i paradoksom:
- Cirkularnost: Neo-gnostički argument se uvek može okrenuti protiv sebe. Ko može tvrditi da Zli demon nije dopustio postojanje neo-gnostika samo zato da bi narod potstakao na neposlušnost i anarhiju čime bi vlast opravdala uvođenje tiranije totalitarizma?
- Paradoks: Velika premisa neo-gnostičkog argument tvrdi da nikome ne treba verovati a pogotovu ne onima koji raspolažu i manipulišu informacijama, a sami zahtevaju da im se veruje jer ”raspolažu informacijama”. Klasični paradoks u antici poznat pod imenom ”Lažov”: ako neko kaže – svi ljudi na svetu su lažovi – da li mu treba verovati ili ne? Jer i on je čovek.
Iako je ovde validnost neo-gnostičkog argumenta, bar sa logičke tačke gledišta
- tako mi Vilarda Van Ormana Kvajna - jasno obesnažena, neo-gnostici se ipak neće
lako predati. Jer oni ne haju mnogo ni za logiku ni za ostale akademske
kriterijume teoretske održivosti, i prednost daju intuiciji i gnozi a ne logici i metodologiji. Pribijen
uza zid logike neo-gnostik poseže za svojim najjačim argumentom i jednim saltom
mortale vraća se u život ali sada transformisan
u radikalnog agnostika: kakav god bio, zaključak je nelegitiman jer argument radikalnog
skepticizma (matriks) je neoboriv i podjednako pogađa i neo-gnostike i
agnostike.
I to je tačno.
Šta sad?
Na svu sreću tu je rezervni kriterijum istine (nešto kao
rezervni padobran) nepomenut gore a koji možda može pomoći da se, ako
ne pobije a onda, bar zaobiđe neoborivi argument matriksa i radikalnog skepticizma.
I ponovo svojom čuvenom jedanaestom tezom o Fojerbahu stiže nam u
pomoć Karlo Marks: ”Filozofi su svet samo različito tumačili, radi se o tome da
se on izmeni.” Marks (i ne samo on) uvodi zahtev da sa teoretske racionalnosti
pređemo na praktičnu racionalnost, a umesto logike konačni kriterijum
istine zove se - Pragmatizam. Dakle,
poslušajmo pragmatiste i razmotrimo sledeći argument:.
Jedan
argument pragmatizma
Premisa I Svi ljudi
žele za sebe najbolje. To
je obično povezano sa materjalnim
blagostanjem: da bi ostvarili svoje potencijale, želje,
pomogli drugima,
ili prosto bezbrižno i ugodno živeli, ljudi uglavnom žele
da budu bogati.
Premisa II Ljudi koji su sposobni da dođu do više
relevantnih informacija od
drugih lakše realizuju sebe i svoje ciljeve i bogatiji su od
onih koji
nisu sposobnida dođu do tih informacija.
Premisa III Neo-gnostici su sposobniji da dođu do više
relevantnih informacija
od agnostika.
Zakljucak: Neo-gnostici su bogatiji i žive u većem
blagostanju od agnostika.
Zaključak argumenta: Da bi silogizam bio korektan premisa III treba da glasi:
”Neo-gnostici nisu sposobniji da dođu do više
relevantnih informacija od agnostika”. Ili ukratko, kao što
kaže čuvena američka pragmatička poslovica iz XIX veka: Ako si pametan – sto
nisi bogat?
Zaključak br 2: Izgleda
da neo-gnostici ipak nisu razumeli mehanizam racionalnosti: logika teoretske racionalnosti
treba da služi logici praktične i eksperimentalne racionalnosti a ne obrnuto. Ako je
slušati pragmatiste, uglavnom je racionalnije verovati u ono što donosi
praktične rezultate i korist nego u ono što u praksi ne menja ništa, ili čak te
praktične rezultate opstruira. Konačno
nije ni čudno da je nepoverenje prema zvaničnom zdravstvenom establišmentu,
vakcinisanju i poštovanju zdravstvenih preporuka najviše izraženo upravo kod onog
sloja stanovništva sa najmanjim primanjima i najnižim nivoom obrazovanja. Jer
poznato je (Daning-Kruger efekat) da što čovek manje zna više veruje da zna i obrnuto.
A što se mene tiče izgleda da ni ja nisam razumeo da je smisao neo-gnostičkih teorija duboko iracionalni pokušaj opravdanja sopstvene metafizike i ”pogleda na svet”, motivisanih racionalizacijama, projekcijama i pseudo-religijskom potrebom za posedovanjem konačnih odgovora, a ne racionalnim skepticizmom i potrebom za metodskim traženjem znanja i istine u zbunjujućem svetu kompleksnosti. Budući da u neo-gnostičkim ”teorijama” dominira iracionalnost i da one ne zadovoljavaju osnovne teoretske kriterijume, teško bi se uopšte mogle nazvati teorijama. One su pre "pogled na svet" ili dogmatski stav, i kao takve su bliže su sudu ukusa, estetskim, religijskim sudovima nego li istinitosnim ili logičkim sudovima.
A što se mene tiče izgleda da ni ja nisam razumeo da je smisao neo-gnostičkih teorija duboko iracionalni pokušaj opravdanja sopstvene metafizike i ”pogleda na svet”, motivisanih racionalizacijama, projekcijama i pseudo-religijskom potrebom za posedovanjem konačnih odgovora, a ne racionalnim skepticizmom i potrebom za metodskim traženjem znanja i istine u zbunjujućem svetu kompleksnosti. Budući da u neo-gnostičkim ”teorijama” dominira iracionalnost i da one ne zadovoljavaju osnovne teoretske kriterijume, teško bi se uopšte mogle nazvati teorijama. One su pre "pogled na svet" ili dogmatski stav, i kao takve su bliže su sudu ukusa, estetskim, religijskim sudovima nego li istinitosnim ili logičkim sudovima.
Sa ovim se u potpunosti slažem. Samo, nejasna mi je poslednja rečenica: "Izgleda da ni ja nisam razumeo logiku iracionalnosti u kojoj ne treba tražiti ikakvu racionalnu logiku". U stvari jasna je ali je drugi njen dao koji počinje sa "u kojoj..." nepotreban. Naravno da u logici iracionalnosti ne treba tražiti ikakvu racionalnu logiku.Ili je autor imao nešto frugo na umu?
ОдговориИзбришиIma još jedna nelogičnost u tim neo-gnostičkim teorijama: ili su Amerikanci, ili su Kinezi ubacili virus da zeznu one druge, a baš su Amerikanci i Kinezi najviše stradali. To implicira da su najjače svetske sile sposobne da naprave virus, ali nisu sposobne da kontrolišu štetu koji će taj virus njima naneti, to jest sklone su autodestruktivnim potezima. Pitanje je očigledno - kako se autodestrukcijom postaje najjača sila?
Neo-gnosticke teorije (kao i gnostičke nekada)su duboko iracionalne. I naravno, da u logici iracionalnosti ne treba tražiti racionalnu logiki - svako ko to pokušava je tupav, uključujući i mene koji to pokušavam.
ОдговориИзбришиŠto se ove druge dileme tiče "kako se autodestrukcijom postaje najjača sila?" to je zaista pitanje, ali i tu verovatno neo-gnostici imaju neko zamršeno i fantasticno objasnjenje. Na engl Wiki (Misinformation related to the 2019–20 coronavirus pandemic)se može naci neverovatna kolicina tih teorija.
Naknadno čitajuči ovaj post moram samokritički da primetim da je moj "pragmatički argument" bio isuviše ad hominem. Zato sam ga izbrisao i umesto njega ubacio primedbe o cirkularnosti i paradoksalnoti neo-gnostičkog argumenta.
Argument pragmatizma sam prepravio pa opet dodao a nejasnu recenicu izbacio
ОдговориИзбриши