Претражи овај блог

Korona i teorija zavere


                          Gnosticizam, agnosticizam i radikalni skepticizam


A evo najzad i posta u vezi jedne aktuelne teme, što inače nije moj običaj. 
Reč je, naime, o agnosticizmu, gnosticizmu i njegovoj savremenoj travestiji neo-gnosticizmu, a povod je veliki crni oblak koji se ovih dana nadvio nad sve nas i zove se pandemija Covid-19.
Da krenemo od početka.
U osvitu Hrišćanstva, koliko je poznato, gnostici su se uglavnom bavili pitanjima vere. Pa zatim hermetičkim učenjima i tajnim religijskim znanjima nedostupnim običnim ljudima,  učenjima o zlim demonima koji drže ljude zatvorene u neznanju i okovima materjalnog tela, o mogućnostima individualnog spasenja, domenima religijskog individualizma i sl. Sebe su doživljavali kao ljude “kojima je Gospod dao pamet da misle, a ne samo da slepo veruju“ (Plotin) kao što to radi većina, ponašajući se kao ljudsko stado.
Današnji neo–gnostici su svoju kompetenciju sa verskih i religijskih domena proširili na svetovna pitanja politike, poetike, nauke, ekonomije, medicine, arheologije, antropologije, astronomije, biznisa. Jednom rečju uglavnom svega. Tako npr. neo-gnostici znaju da Čovek nije nastao evolucijom već da je na Zemlju došao sa udaljene planete Nibiru, da su vanzemaljci odavno posećivali Zemlju i još uvek su tu, a da je Čovek odavno na Marsu, da je planeta Zemlja ravna, da su Darvin i Ajnštajn bili prevaranti i maipulatori, a Šekspir nije ni postojao, itd., itd.  
Domeni gnoze su se, istina, proširili ali su bazični principi ostali isti: tajna znanja, vera u zle demone i duše (svetska vlada u senci) koji drže ljude zatvorene u neznanju i ropstvu, iluzija o slobodi (demokratija je samo sredstvo novog porobljavanja duša i totalitarizma). I ponovo se individualno spasenje nudi kao jedini izbor a put je religiozni individualizam. I naravno, sebe opet doživljavaju kao ljude “kojima je Gospod dao pamet da misle, a ne samo da slepo veruju“, a ostali su zavedeno stado.
                                                                                Ista priča, 20 vekova kasnije.
Zašto ovo pričam?
Zato što danas kada se svet suočava sa problemima pandemije Covid-19, tu se neizbežno upliće i neo-gnosticizam a sa njim i Corona-dilema: agnosticizam ili gnosticizam, istina ili laž. Neo-gnostici, kao i obično, raspolažu tajnim znanjima, podacima i uvidima nedostupnim većini smrtnika. A argumenti? Njihov argument je tipično sastavljen od nekoliko teza koje obično idu zajedno (jaka varijanta) a ređe, ustvari mnogo ređe, pojedinačno (slaba varijanta).
U nastavku, neo-gnostički argumet će biti razložen na pojedinačne teze a zatim ću teze kratko prokomentarisati:    
        
         Neo-gnostički argument                                       

I teza: Covid19 je podjednako opasan koliko i najobicniji virus influence (dosad je
umrlo oko 27.000 ljudi od Covid-19, a svake godine od umre oko 650.000)
II teza: Covid19 je pušten u svet sa namerom da ”odradi” neki unapred projektovan
posao (napravljen u lab u GB, izbačen u vreme vojne olimpijade u Kini, u
doba Brexita, vojnih vežbi na Ruskoj granici, povodom Agende ID2020
sl.)
III teza: U pitanju je koordinirana akcija svetskih centra moći sa lokalnim centrima
moći za podržavanje masovne iluzije: po sistemu bajke “Carevo novo 
odelo”.
IV teza:  Mi živimo u matriksu totalitarizma koji za nas kreiraju svetski centri 
            moći.

                                                    Komentar

Nekonzistentnost br 1: Teza I, i teza II su u konfliktu. Ne može se ”napraviti 
posao” ako je u pitanju obična influenca a ako “pravi posao” nije obična
prehlada. Na kraju zašto bi se običan grip i prehlada pravila u laboratoriji
ako je već tu?
Nekonzistentnost br 2: Teza II, i teza III su u konfliktu. Čemu skupa i nesigurna
globalno-koordinsana akcija kada je tu virus koji radi? Ili, čemu drmati 
globalnu šerpu ako je talase moguće napraviti i sa jednim kamenom 
bačenim u tu šerpu?  
Neintuitivnost br 1: Kako objasniti kolaps zdravstvenih sistema mnogih zemalja,
otvorene bolnice-kampove, masovne grobnice, vojsku, razičite strategije?
Odgovor neo-gnostika: Matriks! Mi živimo u matriksu.
Nekonzistentnost br 3: Teze I - III su u konfliktu sa tezom IV. Argumet radikalnog
skepticizma otporan je na metke: po definiciji matriksa znanje o tome da li
živimo u matriksu ili ne, nedostupno je. Ko je onda taj ko to može da zna 
da li je u matriksu ili ne?
Nekonzistentnost br 4: Ako je istina kao evidencija nedostupna jedini preostali 
kriterijum istine je koherentnost. 
Teze I – IV su nekoherentne, dake, ne mogu biti kriterijum istine.


Očigledno je da neo-gnostički argument ne deluje ni koherentno niti konzistentno. Štaviše, nije teško shvatiti da je premisa neo-gnostičkog argumenta (o raspolaganju znanjem o manipulisanju informacijama matriksa) kontradiktorna, što se manifestuje njenom neintuitivnoscu, cirkularnošču i paradoksom     

  1. Cirkularnost: Neo-gnostički argument se uvek može okrenuti protiv sebe. Ko može tvrditi da Zli demon nije dopustio postojanje neo-gnostika samo zato da bi narod potstakao na neposlušnost i anarhiju čime bi vlast opravdala uvođenje tiranije totalitarizma?
  2. Paradoks:  Velika premisa neo-gnostičkog argument tvrdi da nikome ne treba verovati a pogotovu ne onima koji raspolažu i manipulišu informacijama, a sami zahtevaju da im se veruje jer ”raspolažu informacijama”. Klasični paradoks u antici poznat pod imenom ”Lažov”: ako neko kaže – svi ljudi na svetu su lažovi – da li mu treba verovati ili ne? Jer i on je čovek.     
          Zaključak br 1: treba li izvoditi zaključke? 

Iako je ovde validnost neo-gnostičkog argumenta, bar sa logičke tačke gledišta - tako mi Vilarda Van Ormana Kvajna - jasno obesnažena, neo-gnostici se ipak neće lako predati. Jer oni ne haju mnogo ni za logiku ni za ostale akademske kriterijume teoretske održivosti, i prednost daju intuiciji i gnozi a ne logici i metodologiji. Pribijen uza zid logike neo-gnostik poseže za svojim najjačim argumentom i jednim saltom mortale vraća se u život ali sada transformisan u radikalnog agnostika: kakav god bio, zaključak je nelegitiman jer argument radikalnog skepticizma (matriks) je neoboriv i podjednako pogađa i neo-gnostike i agnostike.

             I to je tačno.
 Šta sad?
Na svu sreću tu je rezervni kriterijum istine (nešto kao rezervni padobran) nepomenut gore a koji možda može pomoći da se, ako ne pobije a onda, bar zaobiđe neoborivi argument matriksa i radikalnog skepticizma. I ponovo svojom čuvenom jedanaestom tezom o Fojerbahu stiže nam u pomoć Karlo Marks: ”Filozofi su svet samo različito tumačili, radi se o tome da se on izmeni.” Marks (i ne samo on) uvodi zahtev da sa teoretske racionalnosti pređemo na praktičnu racionalnost, a umesto logike konačni kriterijum istine zove se - Pragmatizam. Dakle, poslušajmo pragmatiste i razmotrimo sledeći argument:.


                              Jedan argument pragmatizma

Premisa I       Svi ljudi žele za sebe najbolje. To je obično povezano sa materjalnim
blagostanjem: da bi ostvarili svoje potencijale, želje, pomogli drugima,
ili prosto bezbrižno i ugodno živeli, ljudi uglavnom žele da budu bogati.  
Premisa II      Ljudi koji su sposobni da dođu do više relevantnih informacija od 
drugih lakše realizuju sebe i svoje ciljeve i bogatiji su od onih koji 
nisu sposobnida dođu do tih informacija.
Premisa III     Neo-gnostici su sposobniji da dođu do više relevantnih informacija 
od agnostika.
Zakljucak:     Neo-gnostici su bogatiji i žive u većem blagostanju od agnostika.

 
       Premda sa logičke tačke gledista gornji silogizam izgleda sasvim korektno, zaključak je krajnje problematičan: iz meni dostupne literature nije mi poznato da neo-gnostici pripadaju višim slojevima društva ili eliti informisanosti. Najčešće je obrnuto: pripadaju nizim i konzervativnim slojevima. Kontradikcija! Naravno, ne treba biti Hegel pa videti sta ne štima u gornjem silogizmu: Premise I i II deluju prilično streight forward (bar u mojoj glavi), a ono sto kvari argument je premisa III.
         Zaključak argumenta: Da bi silogizam bio korektan premisa III treba da glasi: ”Neo-gnostici nisu sposobniji da dođu do više relevantnih informacija od agnostika”. Ili ukratko, kao što kaže čuvena američka pragmatička poslovica iz XIX veka: Ako si pametan – sto nisi bogat?

       Zaključak br 2: Izgleda da neo-gnostici ipak nisu razumeli mehanizam racionalnosti: logika teoretske racionalnosti treba da služi logici praktične i eksperimentalne racionalnosti a ne obrnuto. Ako je slušati pragmatiste, uglavnom je racionalnije verovati u ono što donosi praktične rezultate i korist nego u ono što u praksi ne menja ništa, ili čak te praktične rezultate opstruira. Konačno nije ni čudno da je nepoverenje prema zvaničnom zdravstvenom establišmentu, vakcinisanju i poštovanju zdravstvenih preporuka najviše izraženo upravo kod onog sloja stanovništva sa najmanjim primanjima i najnižim nivoom obrazovanja. Jer poznato je (Daning-Kruger efekat) da što čovek manje zna više veruje da zna i obrnuto. 


       A što se mene tiče izgleda da ni ja nisam razumeo da je smisao neo-gnostičkih teorija duboko iracionalni pokušaj opravdanja sopstvene metafizike i ”pogleda na svet”, motivisanih racionalizacijama, projekcijama i pseudo-religijskom potrebom za posedovanjem konačnih odgovora, a ne racionalnim skepticizmom i potrebom za metodskim traženjem znanja i istine u zbunjujućem svetu kompleksnosti. Budući da u neo-gnostičkim ”teorijama” dominira iracionalnost i da one ne zadovoljavaju osnovne teoretske kriterijume, teško bi se uopšte mogle nazvati teorijama. One su pre "pogled na svet" ili dogmatski stav, i kao takve su bliže su sudu ukusa, estetskim, religijskim sudovima nego li istinitosnim ili logičkim sudovima.



3 коментара:

  1. Sa ovim se u potpunosti slažem. Samo, nejasna mi je poslednja rečenica: "Izgleda da ni ja nisam razumeo logiku iracionalnosti u kojoj ne treba tražiti ikakvu racionalnu logiku". U stvari jasna je ali je drugi njen dao koji počinje sa "u kojoj..." nepotreban. Naravno da u logici iracionalnosti ne treba tražiti ikakvu racionalnu logiku.Ili je autor imao nešto frugo na umu?
    Ima još jedna nelogičnost u tim neo-gnostičkim teorijama: ili su Amerikanci, ili su Kinezi ubacili virus da zeznu one druge, a baš su Amerikanci i Kinezi najviše stradali. To implicira da su najjače svetske sile sposobne da naprave virus, ali nisu sposobne da kontrolišu štetu koji će taj virus njima naneti, to jest sklone su autodestruktivnim potezima. Pitanje je očigledno - kako se autodestrukcijom postaje najjača sila?

    ОдговориИзбриши
  2. Neo-gnosticke teorije (kao i gnostičke nekada)su duboko iracionalne. I naravno, da u logici iracionalnosti ne treba tražiti racionalnu logiki - svako ko to pokušava je tupav, uključujući i mene koji to pokušavam.
    Što se ove druge dileme tiče "kako se autodestrukcijom postaje najjača sila?" to je zaista pitanje, ali i tu verovatno neo-gnostici imaju neko zamršeno i fantasticno objasnjenje. Na engl Wiki (Misinformation related to the 2019–20 coronavirus pandemic)se može naci neverovatna kolicina tih teorija.
    Naknadno čitajuči ovaj post moram samokritički da primetim da je moj "pragmatički argument" bio isuviše ad hominem. Zato sam ga izbrisao i umesto njega ubacio primedbe o cirkularnosti i paradoksalnoti neo-gnostičkog argumenta.

    ОдговориИзбриши
  3. Argument pragmatizma sam prepravio pa opet dodao a nejasnu recenicu izbacio

    ОдговориИзбриши

Beogradski blues: razgovor sa ChatGPT-jem 3.5

                      Beogradski blues Dok savska kafa u šoljici drhti, i Dor ć ol za kaldrmom cvili Ulični svirač svira blues,  Za zaljublj...