Претражи овај блог

Dugin i Anti-Dugin

 

 

                                                 Osnovi geopolitike

                                           Geopolitička budućnost Rusije                           

                                                         A. Dugin, 1999.

 

                                                  Sistematski prikaz                          

 

Predgovor:

  Hladni rat je završen ali agresija Zapada nije umanjena. Iako se demokratija, kao politička praksa, ustalila na Istoku protivurečnosti sa Zapadom su sve zaoštrenije a slučajevi Zapadnog licemerja i laži su sve izraženiji. Mir sa Jalte je srušen a u današnjem svetu nema mesta za Rusiju; umesto nje na tome mestu je, po rečima vodećeg geopolitičara SAD, Z. Bžežinjskog, ”crna rupa”. U ovom momentu Rusija se bori za opstanak da ne bi bila ”izbrisana iz istorije gvozdenom rukom novog svetskog poretka”(12). Sukob Istoka sa Zapadom, rat kontinenata, izgleda da je naizbežan. Ovo stanovište ne dele svi Rusi već ”samo rodoljubivi delovi ruskog društva.” ”Temelji su udareni, principi razjašnjeni”(15). Ova knjiga predstavlja ”početak puta koji će Rusiju izvući iz bezdana haosa na… sveti put nove ruske zemlje”(16), ”jedini put koji naš veliki narod i veliku državu može izvesti iz bezdana haosa i sunovrata ka blistavim visinama Ruskih nebesa”(255).

  Sadržaj knjige podeljen na poglavlja, pod-poglavlja, pod-pod poglavlja itd., obeležen je uobičajenim akademskim načinom, nizom rednih brojeva, a može se grubo podeliti na nekoliko celina: 1) osnovi, istorija i savremena geopolitika; 2) izgradnja imperije i preraspodela sveta; 3) Ustrojstvo imperije; 4) Unutrašnja geopolitike Rusije; 5) Od sakralne geografije ka geopolitici.

 

Osnovi, istorija i savremena geopolitike (str. 20 - 145)

  Geopolitika (Gp) je interdisciplinarna nauka koja se bavi zavisnošću čoveka od geografskog prostora iz koga se zatim izvode osnovne karakteristike etnosa, kulture, politike, strategije, itd. Kao što Marks redukuje društvo na ekonomiju, pa bi se moglo reći da kod njega važi ”ekonomija kao sudbina”, Gp redukuje društvo na geografiju, gde važi ”geografija kao sudbina” (23). Kao praktično znanje Gp je nauka o tome kako vladati, kako sklapati saveze i voditi ratove, i u tom smislu ova knjiga jeste ”priručnik gospodara” (25).

  Osnovni zakon Gp, preuzet od Alfreda Mehena, zakon je suprotstavljenosti kopna i mora, odnosno suprotstavljenosti vlasti kopnom (Telurokratija) nasuprot vlasti morem (Talasokratija) i taj princip se može smatrati iskonskom paradigmom neprijateljstva (26). Ovu Gp paradigmu prati odgovarajuća dihotomija vrednosti koje su takođe u sukobu jedne sa drugima:

    1) Telurokratija: heroji, statičnost, ideokratija (vlast ideologije), kolektivizam, tradicionalni moral,stroge norme, prava naroda, postojanost tradicije, itd.

2) Talasokratija: trgovci, pokretljivost, demokratija (vlast naroda), individualizam, relativnost etike, ljudska prava, modernizam, nepostojanost tradicije, itd.

  Gornju dihotomiju Dugin primenjuje na tzv. ”geografsku osovinu istorije” (termin engleskog geografa i političara H. Mackindera) prema kojoj je srce sveta (hearthland) Rusija i centralna Azija, granična zona (unutrašnji polumesec) sve obale Azije i Evropa, a spoljne granice (spoljni polumesec) obe Amerike, Australija i Afrika. Po Mackinderovoj proceni ”ko vlada Istokom Evrope vlada srcem kontinenta, ko vlada srcem kontinenta vlada kontinentom-ostrvom, ko vlada kontinentom-ostrvom vlada svetom” i to Dugin uzima kao drugi zakon Gp. Ako se načelo kopno vs more primeni na tu kartu, granične zemlje (rimland) očito postaju osnovni predmet sukoba i borbe za dominaciju, pri čemu se lako otkrivaju dobre i loše strane položaja granice.

  Kasnije u tekstu autor uvodi još nekoliko Gp zakonitosti: (1) zakon povezivanja po meridijanima (sever – jug), (2) zakon povezivanja po paralelama (istok-zapad) i (3) zakon ”velikog prostora” (prema nemačkom Gp Karlu Šmitu) po kome suverenitet jedne zemlje zavisi isključivo od njenog geo-položaja. Autor zaključuje tvrdnjom da je Gp nezamenjiva u politici i strategiji a ”ova knjiga predstavlja uvod u Gp kao nauku”(36).

  U poglavlju ”osnvači Gp” izlaže se pregled najznačajnijih predstavnika Gp od njenog nastanka krajem XIX veka pa do danas, njihove doktrine i doprinose. Ovaj deo zaključuje se teorijama tzv. ”Savremenog Atlantizma”, kraja istorije i Mondijalizma (Kisindžer, Bzezinjski, grupa Bildberg). Poslednja struja je najdominantnija a po autorovoj proceni oni stoje na stanovištvu bliskom marksističkom revizionizmu (komunizam bez ukidanja privatne svojine).

 

Izgradnja imperije i preraspodela sveta (str. 147 – 214)

  Bez jasnih granica i identiteta Rusija je danas samo potencijalna država. Jedine fiksirane tačke te potencijalnosti su: 1) Sibir; 2) Pravoslavlje; 3) Anti-Atlantizam; 4) Multi-etničnost; 5) Ekspanzionizam; 6) Spasiteljska uloga ”bogonosnog ruskog naroda” u dovršenju svetske istorije (169). Rusija danas pod svaku cenu mora da se odrekne spoljnog uticaja i okrene autarhiji (samodovoljnosti), okupi oko sebe Evroazijske imperije i povede rat protiv Atlantista (USA i GB). Prioritet je izlazak na topla mora i okeane, povratak u Avganistan i sprovođenje ruske ”Monroove doktrine”(154).

  U poglavlju sa naslovom ”Rusija i prostor” izlažu se argumenti 1) zašto Rusija ne može da postoji drugačije nego kao imperija, i 2) zašto su interesi Rusije identični interesima Evroazijskog kontinenta. (1) Rusija nikada nije bia nacionalna država, uvek je bila imperija i nezamisliva je drugačije nego kao imperija. Rusi su narod imperije. Rusija će ili biti imperija ili neće ni postojati: ”Odricanje od stvaranja imperije je nacionalno samoubistvo” (176). (2) Rusija je oduvek u sebi obuhvatala mnoge narode posebno narode srca Azije i Turanske nizije (Tatare) te je istoriska je naslednica imperije Džingis kana i Tamerlana, ujediniteljica šume i stepe. Etnički, bez Tatarstva nebi bilo ni Rusije. Militantni, apsolutno odani vladaru, zahvaljujući njima Rusija je očuvala svoju duhovnu nezavisnost od germansko-romanskog sveta. (P.Savicki, N.S.Trubetzkoy). Ruski zahtev za imperijom nije potreba za prostorom (kao u Hitlerovoj Nemačkoj) niti ekonomska (kao kod kolonijalnih sila) već je eshatološka tj. spasiteljska: odgovornost za integraciju Evroazije i oslobađenje sveta od Atlantskog hegemonizma. Ruski narod je prepoznao te eshatološke ideale Istine, Duha i Pravednosti u SSSR-u. Dovršenje Apsolutnog Duha koje je Hegel pogrešno predvideo u Pruskom carstvu, dogodiće se tek u Rusiji, kao u III Rimskom carstvu, u čemu leži planetarna, eshatološka misija ruskog naroda.

  U poglavlju pod naslovom ”Preraspodela sveta” tvrdi se da osnovni kohezioni faktor nove imperije mora biti borba protiv ”zajedničkog neprijatelja” a idelja vodilja rimski poklič: ”Kartagina mora biti razorena” (218). U toj imperiji baziranoj na vojnoj, resursnoj i industrijskoj autarhiji (samodovoljnosti) ključnu idejnu i vojno-stratešku ulogu mora imati Rusija. Strateško ujedinjenje (iako ne i ujedinjenje kultura, jezika, naroda ili religija) mora da se odvija na globalnoj osovini Belnin-Moskva-Tokijo (koju je u doba Hitlera zacrtao Karl Haushofer) kao anti-Trilaterala. Nemačka i Japan su danas ekonomski giganti a vojno-politički patuljci, dok je sa Rusijom obrnuto (202). U tom savezu Nemačka i Japan bi dali tehnologiju i industriju a Rusija resurse i vojnu zaštitu. Nemačka treba da organizuje svoju srednjo-evropsku imperiju a Japan svoju daleko-istočnu imperiju. Balkan (Srbija, Bugarska, Grčka, Albanija) spadaju u Rusku imperiju. Na jugu je savez Moskva-Teheran a Iran treba da organizuje svoju arapsko-srednjeazijsku imperiju uređenu po šijitskim zakonima. ”Žrtvena jagnjad” su Turska, Saudi Arabija i Kina koja je inače najveća pretnja Rusiji i Sibiru.

  U poglavlju ”Imperija svih imperija” (230) razmatra se imperijalna hijerarhija, tj. imperije I, II, II reda koje bi bile hijerarhijski podčinjene strateškom i Gp centru. Na vrhu je Rusija kao nosilac Duha, misije i vojne zaštite. Vojni prioritet nije klasično naoružanje već interkontinentalno nuklearno, atmosfersko i psihološko oružije, mornarica, morske baze.

 

Ustrojstvo imperije (str. 214 - 259)

  U poglavlju ”Rusija je nazmisliva bez imperije” autor analizira razloge propasti ranijih ruskih imperija. Carska Rusija se raspala zbog naglog uticaja Zapada, narastajuće sekularizacije, raspada plemstva i jačanja buržoazije, besmislene Slovenofilije, potiskivanja azijskih etnosa i gubitka osećaja za istorijsku misiju. SSSR se raspao zbog nerešenih etničkih pitanja, ranjivog Gp položaja, neuspelog pohoda na Avganistan, birokratskog centralizma kao i zbog toga što su komunističke verednosti (jednakost, ateizam, modernizam i internacionalizam) koje su sa revolucijom uvezene sa Zapada, strane ruskom etnosu (N.S.Trubetzkoy).

  U poglavlju ”Imperija mnogih imperija” (216) kaže se da novu imperija treba graditi kao savez jednakih naroda, odn. kao federaciju hijerarhijskih pod-imperija koje su u svemu nezavisne od centra osim po Gp i vojno-strateškim pitanjima. Imperija mora biti organizovana kao: 1) teokratska monarhija; 2) multi-nacionalna, multi-etnička, multi-religijska i multi-kulturna zajednica; 3) sa hijererhijskim imperijalnim principima; 4) osnovni pravni subjekt je etnos i verska zajednca a ne pojednac (Karl Šmit). ”Narod je sve, a pojedinac ništa”: ”Rusko dete je prvo Rus a onda dete” (224-5); 5) admin. jedinice su etno-verske oblasti a ne gubernije; 6) iskorenjivanje zapadnih vrednosti (materjalizam, ateizam, jednakost, modernizam) i vraćanje evroazijskim vrednostima (duhovnost, religija, hijerarhija, tradicija, odanost); 7) umesto svetovnog morala i jednakosti vratiti patrijahalni i tradicionalni moral; 8) crkva kao osnov ruskog bića: ”sveopšte ucrkvljavanje, pretvaranje svih kulturnih institucija u nastavak jedinstvene crkve, kultutu i nauku lišiti njihove profane odvojenosti od bića i uvesti ih u proces duhovne patrijarhalnosti”. Zabrana kontracepcije i abortusa: (223); 9) umesto Slovenofilije, Germanofilija i Japanofilija.

  U poglavlju ”Ekonomski aspekti imperije” favorizuje se ideologija III puta izražena načelom ”strateški centralizam – regionalni liberalizam” a grubo bazirana na principima Fridriha Lista: 1) resursna i privredna autarhija (samodovoljnost); 2) svaka pojedinačna imperija može da ima ekonomsko uređenje po izboru a intervencija države samo u strateškim sferama; 3) ekonomski regionalizam; 4) hijerarhija vlasništva: privatno, kolektivno, državno; 5) dve valute: reagionalna i centralna.

 

Unutrašnja Gp Rusije (str. 259 - 400)

  Unutrašnja Gp Rusije zavisi direktno od njene planetarne funkcije. Od Moskve Gp zraci se šire na sve strane kao zvezda a potencijalna prestolnica nove imperije je Novosibirsk (296). Sibir je centar buduće istorije (Bekman, Frobenijus, Špengler; 291). Finsko-karelijski prostor uključiti u Rusiju, Jakutiju (naseljeno narodima turskog porekla) administrativno rascepkati i naseliti, a slično je i sa Lenalend-om. Na Balkanu formirati pravoslavnu imperiju: Srbija, Bugarska, Grčka; Sev. Makedoniju podeliti između njih (303). Suverena Ukraina je objava rata Rusiji. Podeliti je na četiri dela između Rusije i Nemačke. ”Rusija nema pravo da ne reaguje”. (333). Prostor između Crnog i Kaspiskog mora ”rasparčati po etničkom principu do mile volje” (306). Turska (zbog potencijalnog Panturcizma) i Kina (ybog Sibira) su najveće opasnosti te ih pretvoriti u ”žrtvenu jagnjad”.

  U ”Gp pravoslavlja” tvrdi se da posle pada Vizantije (II rimsko carstvo) Rusija kao narod ”bogonosac” preuzima ulogu naslednika u kreiranju svete Imperije (III rimsko carstvo). Na Balkanu to su preuzeli Karađorđevići držeći u SHS pod pravoslavnom kontrolom nepravoslavne narode što je dovelo do genocida nad Srbima u II sr. (349).

  U ”Državi i teritoriji” tvrdi se da imperija kao ”veliki prostor” ima svoju Gp logiku. Ona od ”podanika zahteva odricanje od politike nacionalne samostalnosti i prava sprovođenja sopstvene ideologije” (371). ”Sanitarni kordon” ili zona između dva bloka sa logikom ”nezavisnost od bliskog, zavisnost od dalekog” (Istočna Evropa) mora biti podeljen između Rusije i Nemačke.

  U ”Perspektivama građanskog rata u Rusiji” razmatraju se četiri moguća scenarija pošto je mondijalistički plan ”konvergencije” propao. Tu se tvrdi da je jedino pobeda nacionalista garant za prosperitet Rusije.

  U ”Gp jugoslovenskog sukoba” tvrdi se da Slovenci i Hrvati verski i Gp pripadaju nemačkoj Evropi a Srbi i Makednonci ruskoj Evroaziji, pa je raspad YU kao dela ”sanitarnog kordona” logičan.

 

Od sakralne geografije ka geopolitici (str. 402 -422)

  Gp je proizvod sekularizacije sakralne geografije, između svete i sekularne nauke. Osnovu čine geografski simboli koji se javljaju u svim religijama i mnogim gnostičkim spisima: kopvo vs more, stepa vs šuma, planine vs doline, Istok vs Zapad (kosmički simbolizam). Zapad = smrt, zemlja smrti; Istok = rođenje, zemlja života. Zapadne vrednosti (racionalizam, progres, evolucija, razvoj istorije, sloboda, liberalizam, optimizam) suprotne su onima na Istoku (totalitarizam, fizička umesto ekonomske prinude, hijerarhija, vera, vođa, fatalizam, fanatizam, pokornost, smernost). Sever vs Jug (simbolizam): Sever = svetlost, duhovnost, večnost, Hiperboreja; Jug = materjalnost, mrak, konačnost, Gondvana. ”Kada ljudi Juga priznaju autoritet i tipološko (ne i rasno) preimućstvo Severa, vlada civilizacijski sklad” (410). Tzv. II svet se danas lomi na granici Sever (I svet) –Jug (III svet). Novi svetski poredak uništava i II i III svet. Svet je u mračnom periodu kali-juge a put ka spasenju ukazuje mistično pravoslavno bogoslovlje i apofatička teologija. (415)

  U odeljku ”Vaskresenje Severa” zahteva se povratak Svetoj Istoriji. Veliki povratak znači ”veliki rat kontinenata”, siromaštvo, odanost duhovnim vrednostima, asketizam, tradiciju, žrtvovanje, herojstvo, fanatizam (420). Sveti Sever Istoka mora da se ujedini sa siromašnim Jugom i krene u ”planetarni ustanak” protiv jedinstvenog Gp neprijatelja.

 

 

                                                               Kritički osvrt

 

  Popularno napisan i razumljiv, kao prvi udžbenik Gp na ruskom jeziku, ovaj Duginov traktat pun je zanimljivih analiza međunarodnih, etničkih i verskih odnosa, originalnih uvida i opservacija. Autoru treba odati priznanje za impresivan napor da u dva toma po 450 strana (ukupno 900) sabere sve što je relevantno u oblasti Gp a vezano je ne samo za Rusiju već čitav današnji svet. Međutim, do kraja prvog toma (drugi nisam čitao) čitalac ostaje u dilemi da li je reč o udžbeniku, ličnim pogledima i istraživanjima, ideološko-doktrinarnom spisu, ili mistično-religijskom katehizmu. U nastavku ću se kritički osvrnuti na nekoliko aspekata ovog dela.

 

  Geopolitika kao nauka: Nastala početkom XX veka, kao pokušaj izvođenja globalnih političkih struktura i odnosa iz geografskog i istorijskog determinizma, Gp se na Zapadu obično smatra pseudo-naukom (C. Gogwilt, D. Dundrey, 2000; I. Overland, 2015). Nasuprot tome Dugin veruje da je u svom delu pružio neoborive dokaze da se o Gp konačno može govoriti kao o potpuno zasnovanoj nauci (16, 36, 430), sa naučnim predmetom, principima i zakonima. Uistinu, osim postuliranja simboličnih suprotnosti utemeljenih na doktrinarnom ideološkom stanovištu, religiskom misticizmu i manihejskoj mitologiji (jin-jan, istok-zapad, sever-jug, dobro-zlo, kopno-more) iz kojih se putem analogije ili gnostčke dedukcije izvode zaključci a priori, autor nije uspeo da izvede ni jednu uzročno-posledičnu konstantu koja bi zadovoljila kriterijume naučnog zakona. (Premda metafora kopno vs. more zaista možda i odgovara današnjoj globalnoj Gp slici teško može biti potvrđena kao zakon jer su se kroz istoriju sukobi mnogo češće vodili na liniji istih a ne različitih domena.)

  Budući utemeljena a priori, predložena Gp teorija i nema potrebe za ikakvom empirijskom istraživačkom metodologijom ili analizom što je stvrstava u domen ideološko-doktrinarne a ne naučne literature. U tom smislu postaju razumljiviji autorovi česti izlivi emocija, neakademski rečnik, agitativni ton, nedostatak referenci. Naime, reference postoje samo u I delu (Osnovi i istorija Gp) dok su ostali delovi gotovo potpuno bez njih, što ukazuje na to da su u izneta gledišta rezultat isključivo autorovih ličnih stavova.

 

  Nova ruska imperijalna ideologija: Kada je reč o centralnoj temi autorovog teoretskog angažovanja, ono što prvo pada u oči to je nacionalno-boljševička vizija ruskog imperijalnog saveza od ”Dablina do Vladivostoka”, zahtev za obnovom Sila osovine te oživljavanje nemačko-ruskog saveza Ribentrop-Molotov. Istovremeno to je ono što se u javnosti, u vezi sa Duginovom teorijom, najčešće i pominje. Mnogo zanimljiviji, ali i manje poznat, deo je koji se bavi ustrojstvom same imperije. Inspirisan radovima nemačkih geopolitičara iz doba Hitlera (K. Haushofera, K. Šmita, F. Lista) kao i ruskih belogardejskih teoretičara (Trubetzkoy, Savicki, Gumilev) vizija nove Ruske imperije zamišljena je kao vojno-teokratska diktatura na čijem vrhu stoji teokratsko-populistički diktator-monarh koji je odgovoran za realizaciju ruske istorijsko-planetarne misije. Administrativno, imperija je (po uzoru na Mongolsko-Tatarski kanat) uređena kao hijerarhijski sistem vazalskih pod-imperija u kome važi pravilo da ”vazal mog vazala nije moj vazal” tj. da vazal ima potpunu slobodu odlučivanja nad svojim vazalima, ali da vrhovna imperija ima pravo intervencije nad svima u Gp, vojnim i strateškim pitanjima resursa, odbrane i sl. Premda je ovaj mistični teološko-ideološki hibrid teško svrstati u neki posebnan društveno-politički sistem, na Zapadu se obično naziva Ruskim fašzmom.

 

  Narod kao politički subjekat: Pored brojnih ekonomskih i političkih inovacija možda najzanimljivija je ta da pojedinac i država prestaju da budu pravni subjekti a umesto njih to postaju etničke grupe, narodi i veroispovesti. Problem ove asumpcije je u tome da je narod apstrakcija, a apstrakcija ne može postojati nezavisno od konkretnih nosilaca te apstrakcije, dok je obrnuto moguće: tj. konretan čovek može postojati bez naroda ali narod ne može bez konkretnih ljudi. Princip legalizuje kolektivno kažnjavanje za apstraktnu krivicu, što se vrlo lako pretvara u legalizaciju genocida jer kada su u pitanju imperijalni principi i Gp interesi autor drastične mere smatra ne samo legitimnim već neophodnim (problem Jakutije i Ukraine). Tu vrstu totalitarne politike danas sprovodi Kina u kojoj je zbog ”Gp interesa” u provinciji Ksinjang više od dva miliona Ujgura (muslimana turskog porekla) koji se opiru asimilaciji, poslato u logore, prisilno sterilisano ili nestalo.

 

  Ukrajina: autor opsežno razmatra ovo pitanje i premda insistira na tome da narod mora biti osnovni pravni subjekat, tvrdi da ukrainski identitet nikada nije postojao niti će, zbog čega mora da bude podvrgnut de-nacifikaciji, odnosno de-ukrainizaciji. Na destetak strana koje je posvetio ovom pitanju ni jednom rečju se ne pominje ruska manjina u istočnoj Ukrajini koja mora biti zaštićena. Uopšte, manjine se pominju samo kao upotrebljivo sredstvo destabilizacije (Gruzija, Jakutija, Kazahstan, Ksinhjang). Umesto toga ima mnogo Gp i strateških argumenata zbog kojih Ukrajinu treba podeliti na četiri dela, razdeliti ih među susedima, ukinuti je kao samostalnu državu i etnički entitet.

 

  Teoretski kriterijumi: Premda su brojni oni koji Dugina smatraju dubokim analitičarem i filozofom, njegovu viziju nove Ruske imperije odlikuje mnoštvo ambivalentnosti, nekoherentnosti, nekonzistentnosti i protivurečnosti: hijerarhija među ljudima a jednakost među narodima i religijama; jednakost među narodima i religijama ali etno-hegemonizam (svi mora da slede rusku nacionalnu i religijsku misiju); rusko mesijanstvo za spas sveta ali svet mora da bude prekrojen na silu i pod cenu nuklearnog rata; hrišćanska pravoslavna eshatologija ali u obliku militantnog fundamentalizma; san o ostvarenju Hegelovog Apsolutnog duha ali protiv njegovih osnovnih manifestacija - racionalizma, evolucionizma, progresa i slobode? Na kraju, dvadeset godina posle ”udaranja temelja” nacionalne strategije, Rusija se pod pritiskom događaja okreće ”žrtvenom jagnjetu” Kini kao potencijalno svom najvećem savezniku. Nevolja je što tom savezu ”žrtveno jagnje” vrlo lako može da se pretvori u velikog zlog zmaja, a sibirski medved u ”žrtveno jagnje”.

 

  Zaključak: Sve bi to možda i bilo uredu, kao zabavno i zanimljivo literarno štivo, na momente jezivo doduše, da rusko ministarstvo obrazovanja knjigu nije proglasilo udžbenikom i uvrstlo je u visokoškolski program na fakultetima i vojnim akademijama; da autora nije postavila za univerzitetskog profesora, šefa katedre za internacionalne odnose na Moskovskom državnom univerzitetu i za savetnika predsednika Dume; da hiljade mladih Rusa ne moraju da se napajaju mržnjom prema svetu koji nikada nisu upoznali niti će ga po svemu sudeći upoznati; i da ti isti mladi ne moraju da ispiraju mozak mistično-teološkim fantazmagorijama da bi dobili diplomu i sutra se našli na čelu nekada jedne od najmoćnijih zemalja sveta. Neka im je Bog u pomoći a i nama sa njima.

6 коментара:

  1. Pozni komentar na prikaz Duginove knjige, kako bi se neki njegovi stavovi razumeli u kontekstu istorijskih, kulturnih i ideoloskih pozicija u kojima je njegova misao dobila na znacaju u savremenoj Ruskoj federaciji, bez zastupanja ili analize vrednosnih sudova koje on predlaze
    Bojanov prikaz: nesumljivo hvale vredan napor koji takodje otvara i niz pitanja, kako ideoloskih, tako i vrednosnih. Zato bi bilo dobro uzeti u obzir neke momente kao sto su:
    - ideoloski prethodnici
    U vreme 20-tih godina 20. veka, posle definitivne pobede Boljsevicke revolucije se oformio novi oblik sovjetske geopoliticke ideologije poznat kao Eurazizam (евразийство, Ewrasijstwo). U Sofiji je 1921. izdato delo “Egzodus ka Istoku“ grupe autora, koji su svi bili ruski emigranti i to: filozofa i lingviste Trubeckoja, geografa, ekonoma i filozofa Savickog, teologa Florovskog i muzikologa Suvcinskog. Sustina te ideologije je bila prepoznavanje Evro-Azije kao podrucja nekadasnje Ruske carske imperije i nepremostivih kulturnih i etnickih suprotnosti izmedju sveta na tim teritorijama i Romano-germanske civilizacije zapadne Evrope. „Na ovom svetu postoji samo jedno zlo: Romanogermanska ideologija i – ostali narodi Evrope, sveta i covecanstva…” pisao je 1920. Godine Nikolaj Sergejevic Trubeckoj u knjizi „Evropa i covecanstvo“ (Evropa i tschelowetschestwo).

    ОдговориИзбриши
  2. U novije vreme, a posebno od 1991. godine geopoliticka razmatranja ruskih autora su uglavnom odgovor na intenziviranje takvih doktrina (uz njihovo i prakticno sprovodjenje) tzv. Kolektivnog zapada (videti pre svega radove H.A. Kisindzera: Svetski poredak, Nuklearna sigurnost, Doba A.I., Kina, kao i Z. K. Brzezinskog: Velika sahovska tabla, Strateska vizija, Izbor, Van kontrole).
    Za razliku od ideoloskih pozicija iznetih u gornjoj knjizi, sam Dugin je u vise navrata tokom perioda od 2008. – 2017. objavljivao radove koji znatno vise uvazavaju istorijske tekovine ruskog drustva u periodu posle Oktobarske revolucije, a pre svega kampanju tzv. Korenisazije. Odatle i sve vise spremnosti na ideolosku toleranciju u pracenju okvira sazivota pravoslavne i muslimanske kulture. Poznato je da je i sam ruski rezim od 1992. a posebno od 1999. na teritoriji bivseg SSSR-a izgradio vise od 2000 crkava i oko 700 moseja, sto je vrlo interesantna tendencija u drustvu koje je proslo „celicno kupanje“ 1917.-22. aktivirano primirjem u Brest-Litovsku posle okupacije ruskih teritorija od strane nemackih i austro-ugarskih oruzanih snaga.
    - nekoliko momenata vezanih za istorijski kontekst i razumevanje ideoloskih pozicija
    Zajednicki koren i ruskog i ukrajinskog sveta je cinio tzv. Kijevski Rus (8-13. vek) do pojave mongolskih osvajaca… Od 1795. teritorija Ukrajine u manje-vise pribliznim konturama „napusta“ veliku Poljsku, pre svega zahvaljujuci visevekovnim stremljenjima Vatikana za uspostavljanje cvrsce katolicke dominacije „do Urala“ i kao Galicija, Lodomerija i Bukovina sve do 1918. ostaje teritorija Austro-Ugarske monarhije. Nakon raspada K.u.K kao tadasnjeg prototipa danasnje EU i kapitulacije belogardejskog rezima Boljsevika, Ukrajina postaje Sovjetska republika kojoj je V.I.U. Lenjin dekretom 1917. pripojio teritorije ruske Donjeske i Luganske oblasti kao velikodusni poklon. U okviru novog rezima se sprovodi tzv. Korenisazija, kao pokret integrisanja neruskog stanovnistva (ruski, ukrajinski i beloruski narod nije bio obuhvacen ovim programom) u ideolosko-politicki okvir SSSRa, sto je bila jedinstvena asimilaciona politika od 1917. za razliku od zapadne liberalisticke politike klasne segregacije, uglavnom sve do 70tih godina 20. veka.
    Jedan detalj koji je ipak prikladno da se ne zaboravi u kontekstu istorijskih desavanja na teritoriji danasnje Ukrajine je i struktura vojske Vermahta koja se koncentrisala za Staljingradsku bitku (1942.- 43.), gde je Nemaca i Austrijanaca bilo oko 720.000, a Madjara, Poljaka, Britanaca, Hrvata, Slovaka i Rumuna oko 470.000. Da li se i danas istorija opet slucajno ponavlja? Da li je uopste nuzno osvrtati se na period Drugog svetskog rata i Teheransku („Eureka“), Jaltsku („Argonaut“) i Potsdamsku konferenciju na kojima je tzv. kolektivni Zapad uvek iznova pokusavao da redefinise granicu izmedju dva tzv. antagonizma, bez da se ponovo podsecamo na kljucne motive njihove tadasnje aktuelizacije i bez mnogo obzira prema narativima za udzbenike istorije?

    ОдговориИзбриши
  3. Svakako najinteresantniji momenat u skorijoj proslosti je tzv. Malteski samit decembra 1989. godine: dva protagonista su bili dva malteska viteza, G.H.W.Bush (senior) i M. Gorbacov, kada je postignut pismeni sporazum o tzv. detantu koji su mnogi analiticari povezivali sa krajem hladnog rata. Takodje se smatra da je upravo ovaj tzv. gentlemen‘s agreement obostrano planski postao bure baruta za odrzavanje tzv. balansa snaga i interesa koji je pre svega razvijeni svet od 1945. vodio putanjom „stalnog napredovanja“. Tada je Zapad, ukljucivo i NATO savez, svecano napismeno dao garancije o trajnoj neutralnosti Ukrajine, kao tzv. demilitarizovane tampon-zone izmedju „bivsih“ blokova. Da se podsetimo i Moskovskog trilaterlanog sporazuma kojim su (privremeno) USA i Ruska federacija Ukrajini ukinuli mogucnost da poseduje nukearni arsenal i Budimpestanskog sporazuma, oba iz 1994. kojim je tada Ruska federacija garantovala teritorijalni integritet Ukrajine u zamenu za sav nuklearni arsenal bivse komunisticke zajednice do 1991, koji od strane ukrajinskih vlasti zahvaljujuci konsultantima iz Londona ipak nije do kraja ispostovan. Cak i pored svecanih reci iz 1989. vec 2008. godine je G. W. Bush junior kao 43. Predsednik SAD pokusao Ukrajinu da “uclani” u NATO i od tada do danas dogadjaji pokazuju sta se desava kada se sa „zapadnim partnerima“ (kako je tada govorio V.V. Putin) postigne makar i napismeno samo dzentlmenski sporazum bez ozbiljnijih garancija upotrebe sile.
    “US Memorandums of Conversation, George H. W. Bush and Mikhail Gorbachev at Malta Summit, 2-3
    December 1989,” History and Public Policy Program Digital Archive, George Bush Presidential Library,
    National Security Council".


    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lep pregled istorijskog i politickog konteksta osim jedne recenice sa kojom je tesko sloziti se: "Takodje se smatra da je upravo ovaj tzv. gentlemen‘s agreement obostrano planski postao bure baruta..." Ovde fale reference: ko su ti koji smatraju da je u pitanju "obostrano planski dzentlmenski dogovor"? Dogovor Gorbacov-Bejker je stavljen na papir 1989., potvrdjen 1990. i 1991, a narednih godina je Jelcin vise puta insistirao na pridrzavanju dogovora i uvek je dobio cvrsta uveravanja da ce dogovor da se postuje. Ako je i bilo plana, a pre svega plana da se ne drze dogovorenog plana, onda ga je imala samo jedna strana - USA. Godine 1989. osnovni strateski interes Zapada je bio ujedinjenje Nemacke pa su USA bile spremne da ponude bilo sta i da potpisu bilo sta, samo da ostvare taj cilj.

      Избриши
  4. - etika poretka Novum Ordo Seclorum i kreditokratije od 1945. prema onima koji bi zeleli da nekako budu svoji
    Pitanje mainstream – slovenskog stereotipa o dobrim Ukrajincima i zlim Rusima ima svoju sustinu u atlanskom standardu „perfidnog Albiona“ koji permanentno aktuelizuje imperijalnu „divide et impera“ politiku balansa snaga koju smo mi na Balkanu proziveli u periodu od 1991. kada smo praktikovali tragicno bratoubilastvo vekovima negovano po istom modelu kao ono danasnje na teritoriji Ukrajine („najzad se Sloveni medjusobno trose!“) krunisano na Balkanu kampanjom cinicnog naziva „Milosrdni andjeo“, marta 1999. Ovu eskalaciju je tadasnja Moskva pratila sa velikom paznjom. Da li ovakav razvoj situacija daje za pravo nalazenje istorijskih paralela u verskim sukobima unutar ovih istih zajednica, na Balkanu sukob katolika, pravoslavaca i muslimana, u Ukrajini katolika i pravoslavaca uz podrsku kolektivnog Zapada ukrajinskom Bandera (post-naci) pokretu? Da li upozorava da na Zapadu zaista nema nista novo, osim poklona Danajaca, to moze da proceni i sam citalac.
    Problem ideologije Rusa kao „odabranog naroda“ pocinje da se menja devedesetih 20. veka posle raspada SSSRa, kada je potrosacki mentalitet vrlo duboko prodro u sve slojeve drustva u periodu Jeljcinove „primarne akumulacije“ ruskih oligarha. Danasnje rusko drustvo je strpljivo da slusa retoriku koja opravdava oruzane intervencije na celom postsovjetskom prostoru, ali sigurno nije motivisano za ideju misionarskog samozrtvovanja za nezavisnost od Novog svetskog poretka koji uzgred budi receno ima punu korpu sarenih laza za sve postkomunisticke ideoloske zombije. Odatle ruskom jedinstvu, ako ga danas i ima izmedju krugova industrijalaca, vojno-bezbednosne zajednice i nosilaca pre svega zakonodavne i sudske vlasti preti opasnost: za rusku politicku stabilnost ce u sledece dve decenije najvece iskusenje biti eventualno vojno angazovanje dece urbane srednje klase (sto cini veliku vecinu birackog tela), a to je i Moskvi, kao i tzv. kolektivnom Zapadu sasvim jasno. Najosetljivija karika u lancu strateske sigurnosti ruskog domena je jos i danas tzv. Sesta kolona, odn. ruski oligarsi (kako ih je Dugin nazvao), a manje su problematicni opsti privredni aspekti i eventualno pitanje aktuelnih sankcija, gde danasnji ruski establisment ima permanentno osvezavano iskustvo sa „zapadnim partnerima“ jos od 1939. godine. Ako se dogadjaji iz 1917. i 1991. posmatraju kao tzv. Ostri zaokreti (gen. K.P.Petrov) u ruskom domenu, tesko je oteti se utisku da su i aktuelni dogadjaji samo jedna epizodna pozornica globalno aktuelnog „Udbaskog teatra“ trajno otvorenog od 1945.

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala na ovom opsirnom komentaru koji ce dobro doci za razumevanje najsireg konteksta koji su prethodili stvaranju ideologije koju je promovisao Dugin. Ja sam se u ovom postu bavio iskljucivo Duginovom knjigom, i to samo jednom knjigom, ali u sledecem postu ce biti vise reci o nekim vidjenjima uzeg drustveno-politickog konteksta.

    ОдговориИзбриши

Beogradski blues: razgovor sa ChatGPT-jem 3.5

                      Beogradski blues Dok savska kafa u šoljici drhti, i Dor ć ol za kaldrmom cvili Ulični svirač svira blues,  Za zaljublj...